Annorlunda

Don't drink & drive
I Sverige kor trafikskolorna stenhart pa att man inte ska dricka nagonting innan man kor bil. Inte ens en ol till maten! Sa darfor blev jag chockad nar vi var hemma hos Jessica den forsta gangen med ecuadorerna. Alla tog en ol forutom Mama Jo och vi hade tva bilar. Jag blev helt forvirrad och fragade vem som skulle kora den andra bilen. Da svarade en glad ecuador (som hade en ol i handen) att han skulle kora. Jag blev helt hysterisk och sa hur harda reglerna var i Sverige och da kollade alla pa mig som om jag var dum i huvudet. "Nagra ol till maten innan man aker ar helt okej har och tja.. du kan ju alltid ga hem om du inte vill aka?" Det var 2 mil hem. Jag visste inte vad jag skulle saga! Jag var chockad! Haha, alla andra tyckte att jag var knapp. Jag akte med Mama Jo den kvallen.

Love
Ni kanske vet att jag har valdigt strikta regler kring hur mycket jag far kontakta Sebastian? Skype 30 minuter en gang i manaden och sedan bara mejl och brev. Idag ville jag veta orsaken varfor reglerna var sa himla harda kring just detta, sa jag fragade. Svaret var ungefar "varfor ville du bli en utbytesstudent?", ungefar som att "hey, om inte detta duger sa ak hem". Da stallde jag fragan "men om du var i min situation, vad skulle du gora? Om du hade en pojkvan som allt kandes ratt med, som du varit tillsammans med i 2 ar, men fortfarande ville vara utbytesstudent, vad skulle du gora?" Jag stallde fragan snallt, bara for att jag var nyfiken pa svaret. Diskutera och fraga om andras asikter, kallas det. Svaret var "vill du verkligen veta? Jag tycker inte att man kan saga att man alskar nagon nar man bara ar 17 ar gammal. Foralskelser kommer och gar. Vill inte du prova pa en massa och fa erfarenheter forst?" Dar kom det. Det svara for mig har ar att man blir behandlad som ett barn, tills man ar 21.. De tar en inte riktigt pa allvar. Men sen sa hon ocksa att hon respekterar mitt och Sebastians forhallande och att alla far ha sina asikter, bara att det ar svart att andra pa hennes. Jag svarade att nej, jag ar inte intresserad av att traffa andra, for mina kanslor ar jattestarka for min pojkvan! Hehe, sa efter dessa 10 manader, nar jag och Sebastian fortfarande ar tillsammans (naivt kanske, men jag vill faktiskt inget annat) kommer det kannas skont att kunna saga "In your face" ;).

Kommentarer
Postat av: Mamma Monika

Ujuj, kulturkrockarna smaschar på för fullt... Pappa Staffan har läst på lite om lagarna för delstaten, vilka är mycket hårda inom några områden. Tydligen får inte ungdomar vistas ute efter 22.30 (tror jag att ha sa?)utan vuxens sällskap. Blir de ertappade blir det första gången dryga böter. Tredje gången kopplas socialen in och föräldrarna kan förlora rätten till sina barn! Det är klart att lagarna präglar folket och man får en annan förståelse för din värdfamiljs hårda regler, oavsett vad man tycker om dem. Promillegränsen i delstaten vet jag inget om, men skönt att du fick åka i Mama Jos bil. De vet att vi skulle komma med complaints annars. Bra att du säger vad du tycker, även om de inte verkar vara vana vid det!

Kramelikramar!

2009-08-23 @ 10:52:08
Postat av: Pappa Staffan

Elin, du kan ju dra upp exemplet med dina föräldrar, vi blev ju tillsammans när vi var 15 o 16 och har hållit ihop sen dess. Kärleken kan faktiskt börja tidigt och hålla! Stå på dig - till slut kommer nog MJ att lyssna på dig som en vuxen när hon ser hur kloka tankar du har. Kram!

2009-08-23 @ 13:09:41
Postat av: Agnetha

Håller verkligen med Staffan. Du ser ju på Roger å mej vi har ju också hållit ihop sen vi va tonåringar. Stå på dej Elin!! <3



Saknar dej...



kram

2009-08-23 @ 16:13:48
Postat av: ELIN

BRA ELIN! faan va hon ska få in her face när du kommer hem , ska bli kul :)<3 dn där diskussionen var modig och suverän, dock förstår jag mig inte riktigt på din momaaa, är dock lite sur nu också. Men jag hejjar på dig och vet att din mommmmaaa har helt fel! du och sebbe är som gjorda för varandra! saknar dig <3<3

2009-08-30 @ 11:51:40
URL: http://emedinn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0